Onderwijs als essentiële bouwsteen voor het aanpakken van klimaatverandering
Onderwijssector in Zuid-Afrika versterken voor een meer klimaatbestendige samenleving
Een klimaat- en milieubewuste samenleving is van cruciaal belang om de wereldwijde klimaatcrisis aan te pakken. In Zuid-Afrika is er een sterke politieke wil met acties en initiatieven op alle niveaus van de samenleving. Maar minder dan een derde van de Zuid-Afrikanen is zich bewust van de huidige klimaatverandering. Slechts 9% van de Zuid-Afrikanen beschouwt klimaatverandering als de belangrijkste nationale milieukwestie.
Het integreren van klimaatverandering in het onderwijs is essentieel om klimaatgeletterdheid te bevorderen en bewustzijn te vergroten. Onderwijs vormt de sleutel tot het aanpakken van klimaatverandering, zowel door bij te dragen aan klimaatactie (mitigatie en adaptatie), omgaan met de risico's en effecten van klimaatverandering (veerkracht en klimaatrechtvaardigheid) als het transformeren van de menselijke relatie met de natuur om klimaatverandering tegen te gaan.
Curriculum over klimaatverandering in het onderwijs versterken
Dit project bouwt verder op het succes van het door Vlaanderen gefinancierde project “Keep it Cool Climate Change Education”, dat als doel had het curriculum over klimaatverandering in het secundair onderwijs te versterken. Leerkrachten en begeleiders werden ondersteund met de juiste kennis en het nodige materiaal.
Het bestaande materiaal van “Keep it Cool Climate Change Education” wordt aangepast tot gebruiksvriendelijke online trainingen en trainingsgidsen, die geïntegreerd kunnen worden via de bestaande diensten voor verdere vorming van het Department of Basic Education (DBE) en het Department of Forest, Fisheries, and Environment (DFFE). Dit stelt de districtsambtenaren, die verantwoordelijk zijn voor de implementatie van nationale leerplannen op districtsniveau, in staat om deze professionele ontwikkeling op te schalen voor schoolleiders en leerkrachten.
De professionele ontwikkeling zal gebruikmaken van een schaalbare blended-learning benadering voor leerkrachten, waarbij online zelfstudie wordt gecombineerd met professionele leergemeenschappen.
De blended-learning-benadering wordt getest met 60 schoolleiders en 180 leerkrachten van 20 scholen in de provincies Kwazulu-Natal, Oost-Kaap en Limpopo. Op het einde van het project zullen minstens 120 schoolleiders en 360 leerkrachten beter in staat zijn om klimaatverandering aan te pakken in het curriculum, met het oog op opschaling op nationaal niveau.