Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruik van elektrische tweewielers stimuleren

Image
Gebruik van elektrische tweewielers stimuleren
Lopend project

Elektrische mobiliteit versnellen in Nairobi, Kenia

De transportsector is wereldwijd een van de grootste bronnen van broeikasgasemissies en draagt aanzienlijk bij aan luchtvervuiling. In Kenia, waar tweewielers een essentieel en betaalbaar vervoermiddel zijn, zorgen deze voertuigen voor een groot deel van de uitstoot. Elektrificatie van tweewielers biedt een kosteneffectieve oplossing om zowel de CO2-uitstoot te verminderen als de luchtkwaliteit te verbeteren. Met een verwachte groei van het aantal tweewielers wereldwijd tot meer dan 400 miljoen tegen 2030, is deze transitie urgenter dan ooit. 

Nairobi is met meer dan 50 start-ups op het gebied van e-mobiliteit de hotspot voor elektrische mobiliteit in Afrika. De stad heeft het potentieel om een voorbeeld te zijn voor andere Afrikaanse landen. Toch zijn er nog belangrijke uitdagingen voor eigenaren van commerciële EV-vloten. Deze ondervinden problemen door het gebrek aan standaardisatie binnen het EV-landschap en het feit dat de laadinfrastructuren van de verschillende fabrikanten niet uitwisselbaar zijn. Dit maakt het lastig om EV-vloten efficiënt te beheren en om toegankelijke, flexibele laadinfrastructuur uit te rollen, wat de bredere adoptie van elektrische tweewielers belemmert. 

Om deze uitdagingen aan te pakken, is een innovatieve en schaalbare aanpak nodig die gestandaardiseerde en flexibele laadopties mogelijk maakt. Dit zal niet alleen de adoptie van elektrische voertuigen versnellen, maar ook bijdragen aan een duurzamere toekomst voor de transportsector in Kenia. 

Hybride laadinfrastructuur en monitoring van batterijgezondheid voor elektrische mobiliteit

Om de transitie naar elektrische mobiliteit te bevorderen, wordt in Nairobi een hybride laadinfrastructuur ontwikkeld. Het systeem werkt met een ‘batterij-as-a-Service'-model, waarbij gebruikers batterijen kunnen huren in plaats van kopen. Dit model verlaagt niet alleen de initiële aankoopkost, maar spreidt ook de kosten van batterijgebruik over een langere periode, wat de overstap naar elektrische tweewielers toegankelijker maakt.  

Boda boda-chauffeurs, een belangrijke groep binnen het Keniaanse transport, worden gestimuleerd om over te stappen op elektrische tweewielers. Financiële prikkels, zoals verlaagde aansluitingskosten en bonussen voor behaalde ritdoelen, maken de overstap aantrekkelijker. Lokale assemblage van de tweewielers zorgt daarnaast voor hoogwaardige kwaliteit en betrouwbaar onderhoud. Om het bewustzijn te vergroten, worden promotiecampagnes en evenementen georganiseerd, waarbij chauffeurs zelf de voordelen van elektrische tweewielers kunnen ervaren. 

Daarnaast richt Jump zich op het ontwikkelen van innovatieve technologieën die battery-as-a-service (BaaS) mogelijk maken zodat mobiliteitsbedrijven hun netwerk van lithiumbatterijen efficiënt kunnen beheren. Jump heeft een beheersplatform voor batterijen ontwikkeld waarmee verschillende merken van elektrische motoren, batterijen en laders naadloos op één plek beheerd kunnen worden. Dit is essentieel voor de efficiëntie en schaalbaarheid van het BaaS-model. 

Verwachte resultaten

In Nairobi wordt een hybride laadinfrastructuur ontwikkeld met 6 batterijwisselstations, 20 snelladers en 50 thuisladers. Daarnaast worden 140 batterijen via een abonnementsmodel beschikbaar gesteld aan 70 boda boda-chauffeurs. Deze aanpak zal de transitie naar elektrische mobiliteit in Kenia versnellen, wat zal leiden tot een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot en luchtvervuiling, een betere volksgezondheid en een sterkere economische positie voor boda boda-chauffeurs.  

Het hybride model, dat thuisladen en batterij-swapping combineert, biedt een schaalbare en flexibele oplossing voor ontwikkelingslanden. Het platform ontwikkeld door Jump zal bovendien de overstap voor eigenaren van commerciële vloten naar elektrische tweewielers versnellen en zo de toekomst van duurzame mobiliteit bevorderen. 

Projectcoördinator
Jump
Totaal budget
€712.760
Subsidie
€389.860
Startdatum
01/01/2025
Projecttype
Demonstratieproject

Wil je meer weten over dit project? 

Image
Jonas Van Eyck

Jonas Van Eyck

Oprichter en CEO Jump
jonas@jumpenergy.io
Aan welke Sustainable Development Goals (SDGs) draagt dit project bij?