Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderwijs als essentiële bouwsteen voor het aanpakken van klimaatverandering 

Image
Onderwijs-is-essentieel-voor-het-aanpakken-van-klimaatverandering

Onderwijssector in Zuid-Afrika versterken voor een meer klimaatbestendige samenleving

Een klimaat- en milieubewuste samenleving is van cruciaal belang om de wereldwijde klimaatcrisis aan te pakken. In Zuid-Afrika is er een sterke politieke wil met acties en initiatieven op alle niveaus van de samenleving. Maar minder dan een derde van de Zuid-Afrikanen is zich bewust van de huidige klimaatverandering. Slechts 9% van de Zuid-Afrikanen beschouwt klimaatverandering als de belangrijkste nationale milieukwestie.

Het integreren van klimaatverandering in het onderwijs is essentieel om klimaatgeletterdheid te bevorderen en bewustzijn te vergroten. Onderwijs vormt de sleutel tot het aanpakken van klimaatverandering, zowel door bij te dragen aan klimaatactie (mitigatie en adaptatie), omgaan met de risico's en effecten van klimaatverandering (veerkracht en klimaatrechtvaardigheid) als het transformeren van de menselijke relatie met de natuur om klimaatverandering tegen te gaan.

Curriculum over klimaatverandering in het onderwijs versterken

Dit project bouwt verder op het succes van het door Vlaanderen gefinancierde project “Keep it Cool Climate Change Education”, dat als doel had het curriculum over klimaatverandering in het secundair onderwijs te versterken. Leerkrachten en begeleiders werden ondersteund met de juiste kennis en het nodige materiaal.

Het bestaande materiaal van “Keep it Cool Climate Change Education” wordt aangepast tot gebruiksvriendelijke online trainingen en trainingsgidsen, die geïntegreerd kunnen worden via de bestaande diensten voor verdere vorming van het Department of Basic Education (DBE) en het Department of Forest, Fisheries, and Environment (DFFE). Dit stelt de districtsambtenaren, die verantwoordelijk zijn voor de implementatie van nationale leerplannen op districtsniveau, in staat om deze professionele ontwikkeling op te schalen voor schoolleiders en leerkrachten.

De professionele ontwikkeling zal gebruikmaken van een schaalbare blended-learning benadering voor leerkrachten, waarbij online zelfstudie wordt gecombineerd met professionele leergemeenschappen.  

Projectcoördinator
VVOB
Totaal budget
€585.578,00
Subsidie
€500.000,00
Startdatum
01/03/2024
Project type
Disseminatie- en/of capaciteitsopbouwproject

Meer weten over dit project?

Image
Wilfried Theunis

Wilfried Theunis

Country Programmes Manager VVOB
wilfried.theunis@vvob.org
Aan welke Sustainable Development Goals (SDGs) draagt dit project bij?